انتخاب روش خیاطی

انتخاب روش خیاطی - دست نوشته‌های آرین سلطانی
استاندارد

یکی از درگیری‌های من توی این سال‌ها این بوده که کدوم روش برای خیاطی بهتره؟ گرلاوین، متریک، نقره، مولر و ….، کدوم؟

چیزی که زیاده روش و متد که برای خیاطی وجود داره، اما تا به‌حال دقت کردید، شما هم مثل من متوجه شدید که خیاط‌های حرفه‌ای همه روش خودشون رو دارن.

مهم نیست با چه روشی کاری می‌کنید، مهم اینه که با اون روش احساس راحتی کنی و خوب بلد باشی؛ بتونی مثل به‌وجود آورنده روش فکر کنی، مثلا این‌که چرا نیم‌سانت باید بالا برم از خط یهلو، به چه درد می‌خوره؟ کاربردش چیه و یا چه کمکی به زیبا‌تر یا راحت‌تر شدن خیاطی می‌کنه. هر وقت تونستی اینجوری فکر کنی، هر وقت فقط به حرف‌های مربی خیاطی‌ات بسنده نکردی و جرات کردی توی چهارچوب الگو دست بردی، هر وقت از خراب شدن پارچه به‌دلیل تغییراتی که توی الگو بنا به نتیجه‌گیری‌‌های خودت رسیدی؛ اونجاست که بهترین روش خیاطی‌ات رو پیدا کردی؛ اصلا هم مهم نیست که پایه‌ای که باهاش شروع کردی گرلاوین بوده یا وجبی.

 

هرجا هستین موفق و پیروز باشد.

 

پ.ن: تو دانشگاه استاد بهرامی وادارمون کرد طبق سرفصل پیش بریم و مولر رو کامل و جامع یاد بگیریم؛ اون جرقه‌ای بود برای نتیجه‌گیری این تفکر چند ساله من. واقعا استاد سخت‌گیر و دلسوزی که عاشق تدریس باشه نعمته، حتی اگر بعد از کلاس‌هاش حس بردگی کنی از خستگی.

109 دیدگاه در “انتخاب روش خیاطی

  1. sahar

    سلام ارین جان .واقعا شما درست می گین .من خودم کارم حسابداریه ولی به خاطر علاقه به خیاطی فقط یک دوره نازک دوزی متریک رفتم که فقط واسه خودم لباس بدوزم و لذت ببرم .ولی بیشتر دوست دارم لباس بی عیب و نقص درست کنم ولی متاسفانه اون چیزی که می خوام در نمیاد و این منو زده می کنه چون در دوره نازک دوزی به ما ایرادات اندامی یاد ندادن واسه همین نمی دونم اگر بعضی از جاهای لباس بخوام کم یا زیاد کنم چه تاثیری روی لباس می ذاره.

  2. بهنوش

    سلام آرین جان، من الان با سرچ کردن در مورد اینکه کدوم متد خیاطی از همه کامل تر و بهتره به سایت شما رسیدم. می خواستم اگه ممکنه ازت راهنمایی بگیرم، من هنوز مطمئن نیستم بخوام خیاطی و طراحی لباس رو شروع کنم یا صنایع دستی. رشته ی قبلیم هم کامپیوتر بوده و لیسانس دارم. حالا برای ادامه موندم بین این دو تا رشته و اینکه الان یه دوره ی متریک با مربی خوب پیدا کردم و تصمیم دارم فعلا برای شروع یه دوره ی نازک دوزی رو بگذرونم تا بعدا که تصمیم می گیرم برای ادامه. حالا بین متد متریک و متد مولر موندم کدوم رو یاد بگیرم، اگه بخوام خیاطی رو ادامه بدم درسش رو هم می خونم و شاید یه روز بخوام از ایران برم. در کل می خوام که وقت و هزینه ای که صرف یادگیری می کنم مفید باشه، شما کدوم رو پیشنهاد می کنی؟

    • سلام بهنوش جان،
      شرایطت خیلی شبیه من با این تفاوت که من از ۸ سالگی خیاطی کردم 🙂
      اگر آدم صبوری هستی خیاط موفقی می‌شی چون خیاطی صبر و حوصله لازم داره بیش از کامپیوتر خصوصا برنامه نویس و تحلیل که من کارکردم.
      من خودم متد مولر رو ترجیح می‌دم چون خیلی دقیق‌تر هست و البته پیچیدگی‌هاش خیلی بیشتر.
      اگر مربی خوب در زمینه متریک داری و هیچ آشنایی با خیاطی نداری می‌تونی متریک رو شروع کنی ببینی اصلا دوست داری بعد از مثلا تموم کردن بخش دامن‌ها که یکم مسلط شده باشی، کتاب دامن مولر رو بخری و خودت مطالعه کنی اگر حس کردی آمادگیش رو داری و البته علاقه، یا خودت شروع کنی به تست کردن یا یک مربی خوب توی شهری که هستی برای متد مولر پیدا کنی و …
      برای طراحی لباس هم یکم که از خیاطی‌ات گذشت دوره طراحی دست آزاد، خصوصا طراحی فیگور رو شروع کن، لازمت می‌شه حسابی. درباره رنگ‌ها و رنگ شناسی هم بخون.
      من نظرم اینه که یک خیاط خوب با پشتکار و غلاقه طراح خوبی می‌شه، اما عکسش نه چون دیدی از روش ایجاد لباس نداره (مثل رشته خودمون که یک تحلیل‌گر خوب حتما برنامه نویسیش خوب بوده و صرفا تحلیل نخونده)
      خیلی حرف زدم، هرجا هستی موفق باشی و موفقیت با تمرین و ممارست بدست می‌یاد.

  3. بهنوش

    خیلی خوشحال شدم که به این زودی جواب دادی، خیلی ممنونم.
    راستش من حدود یک سال پیش متد گرلاوین رو بدون تحقیق در مورد متد ها شروع کردم که هم به خاطر وسواسم و هم به خاطر خوب نبودن معلمم اوائل بالاتنه رهاش کردم. در کل انتظار داشتم همون لباس های اولی که می دوختم مثل لباس های مارک دار در بیاد! البته از بس که اصلاح کردم و باز کردم و دوختم کارام خیلی تمیز شدن ولی خودم زده شدم. الان می دونم که با تمرین به جایی که می خوام می رسم. این آموزشگاهی که جدیدا پیدا کردم بیشتر روی متد متریک اصرار داره و دلایلی که برای بهتر بودن متریک به مولر میاره مثلا اینه که بعد از برش و دوخت قابل اصلاح نیست و اگه آستینش خوب نباشه نمی شه درستش کرد یا اینکه پنس های پشت به زیبایی متد متریک نیست و بیشتر برای ضخیم دوزی مناسبه. به نظر شما درست می گه؟ جالبه که همراه دوره ی نازک دوزی یه دوره ده جلسه ای برای طراحی داره تا جایی که به رنگ می رسه.

    • من هم با گرلاوین شروع کردم، کلا همه متدها برای زیباترشدنشون فوت استادی دارند و البته نیاز به اصلاح مگر این‌که اندازه‌های مدل با اندازه‌های جدول سایز اون متد یکی باشه که توی ایران غالبا اینجوری نیست و مجبور به اصلاح هستی.
      دلایلی که گفته رو اصلا قبول ندارم، خیلی جاها هم می‌گن متریک فقط برای ضخیم‌دوزی خوبه و باید زیاد اصلاحش کرد. من به شخصه خودم تا الان نقره و مولر رو بیشتر دوست داشتم توی متدها ولی این‌که مثلا تو یه جایی به این نتیجه برسی که اگر توی کشیدن الگوی بالاتنه متد نقره اگر پشتت لباس به سبک گرلاوین پنس بگیری بهتره (چیزی که خانم نیکرو بهش رسیده و البته درست هم هست) نیاز به زمان و خبرگی داره یا یک مربی مثل خود ایشون که دلسوزانه این فوت‌های استادی رو آموزش بدن.
      اگر قبلا گرلاوین رو کار کردی پس دیدی نسبت به خیاطی داری، می‌تونی دوتا متد دیگه رو با هم شروع کنی و ببینی خودت با کدومش بهتر کنار میایی.
      دلیل این‌که میگم خیاطی صبر و حوصله می‌خواد همینه چون ممکنه بارها بشکافی و بدوزی تا مثلا به این نتیجه بررسی که برای این تیپ آدم‌ها این پنس یا این برش (توی متدی که داری کار می‌کنی) اگر تغییر بدی بهتره.
      یک توصیه، هرچند من خودم هم خیلی وسواس داشتم و دارم و اذیت شدم بخاطرش، اگر می‌تونی اول راه وسواست رو کم کن، این حرفی بود که مربی‌هام همیشه به من می‌گفتن ولی من نتونستم تا به امروز 😐

      • بهنوش

        پس شما هم وسواس داری، چه جالب که اینقدر شرایطمون شبیهه. مربی جدیدم که به من گفت کسی که وسواس داره خیاط نمی شه. من خیلی وقته این نتیجه رسیدم وسواس رو باید کنار بذارم چون همه جا اذیتم می کنه و کاملا درکت می کنم، در کل هر چیزی به تعادلش خوبه. از این به بعد سعی می کنم کنترلش کنم.
        این گفتن نکات و فوت های استادی خیلی خوبه، به نظرم مربی جدید همینجوریه چون هر سوالی که می پرسی حتی اگه مربوط به اون کلاس نباشه هم جواب می ده. ولی برعکس مربی قبلی من… واقعا ممنون به خاطر راهنمایی های خوبت، خیلی بهم کمک کردی. فردا دوباره با مربی ها در مورد مولر و متریک صحبت می کنم، متد نقره رو برای اولین باره می شنوم و بعید می دونم کرمان آموزش داده بشه.
        الان قسمت درباره من سایتت رو دیدم. به خاطر مادر عزیزت ناراحت شدم، روحشون شاد. من هم مادرم سرطان داشتن اما چون دکتر اول بیماری متوجه شد تونستن که مهارش کنن. چه مادر خوبی، که اونقدر بهت اعتماد به نفس دادن و مشوقت بودن. دقیقا یکی از انگیزه های من برای شروع این رشته، لباس های تکراری و زشت و بی کیفیت مغازه هاست. خوشحالم که باهات آشنا شدم…

    • سلام مجدد، پونه جان من الگوت رو کشیدم، با دوتا از اساتید هم صحبت کردم، نتایج جالبی داشت.
      توی الگوی نقره احتمال این‌که سرشانه جلو یک سانت از پشت بیشتر باشه خیلی روال هست، اما وقتی خطوطی که باید دوخته بشه رو روی هم قرار بدی اختلاف وجود نداره، به عبارتی اون یک سانت می‌ره توی فضای اضافی دوخت.

      جالب‌تر این هست که توی مولر سرشانه پشت باید ۱ سانت از جلو بزرگتر باشه و موقع دوخت خورد بخوره چون پشت توی شونه یک برجستگی داره که اینکار باعث زیباتر خوابیدن لباس روی تن می‌شه.

      ممنون از سوالی که پرسیدی، خیلی چیزها یاد گرفتم برای رسیدن به جوابش.

    • نه خورد نمی‌خوره، توی اضافات باید زیاد داشته باشی نه توی خود اندازه سرشانه.
      ببین الگوی نقره خود الگو + جای دوختش هست دیگه، توی اون جای دوخت هست که اضافه داری نه اندازه سرشانه، به عبارتی خط دوخت‌ها باید روی هم قرار بگیره.

  4. پونه

    سلام ممنون از راهنمایی هاتون. شرمنده که سوال زیاد می پرسم.الگوی نقره + جای دوخت و برای گشادی لباس باید خودمون جا بزاریم که میشه ۱/۲ سینه یا باسن + اضافات دوخت + اضافات گشادی که قسمت سینه و باسن به دلخواه گشاد می کنیم
    ایا برای رسم قسمت خط کارور و خط شانه علاوه بر ۱/۲ کارور +۱ باید اضافه برای گشادی بکنیم یا نه همون مقدار کافیه؟

    • سلام پونه جان،
      بخش اول سوالت دور سینه، باسن و کمر هر سه + اضافه می‌شه و اندازه‌های جدید بدست می‌اید.
      بخش دوم، حتما ۱/۲ تمام شانه و کارور + یک سانت رو علامت می‌زنی روی خط‌های خودشون وگرنه تنگ می‌شه لباس توی ناحیه کارور

  5. marzieh

    سلام وخسته نباشید یه سوال داشتم راستش من دوره نازک دوزی و گذروندم به روش گرلاوین، اما خیاطیم در سطح سادست اما الان رشته طراحی پوشاک کاردانی به کارشناسی شرکت کردم می خواستم بدونم این رشته چجوریاست فقط طراحیه یا دوختم داره؟خیاطی و دوس دارم اما چن خوب بلد نیستم یعنی خوب آموزش ندیدم فک میکنم موفق نمیشم ،الان دوس دارم کسی راهنماییم کنه.اگه ممکنه درباره این رشته توضیحاتی بدین ممنون.

    • سلام مرضیه جان،
      توی رشته طراحی پوشاک دوخت هم داره، توی سرفصل‌ها بهت روش مولر رو باید درس بدن و بر اساس نظر استاد یک یا چند پروژه رو باید اجرایی کنی، برخی پروژه‌ها هم اصلا متریالش پارچه نیست، مثلا گیاهه، CD و …. نگران نباش، اگر غلاقه داشته باشی و پشت کار حتما موفق می‌شی فقط زمان لازم داری.

    • سلام شقایق جان،
      ممنونم عزیزم.
      هنوز در حال آموزش و تکمیل هستم. من خودم پیش یکی از شاگردهای ایشون رفتم و با توجه به تجربه و تعریف‌ها و البته هزینه ایشون رو بیشتر بهت توصیه می‌کنم.
      آدرسشون هست:
      مشهد، بلوار پیروزی، نبش پیروزی ۶۱، طبقه فوقانی الکتریکی بهروز، زنگ دوم، پلاک ۹۵، مزون سنجاقک

  6. پونه

    سلام ارین جان.امیدوارم همیشه موفق باشین. در یکی از سوالاتی که ازشما در مورد اضافه گذاشتن واسه گشادی بالاتنه پرسیدم شما گفتین
    توی خود الگو اضافات درنظر گرفته شده که از ۴ سانت در کل الگو هست تا ۱۰ سانت و بستگی داره به اینکه چقدر بخوای لباس آزادی داشته باشه، برای یک لباس چسب همون چهار سانت کافی هست. باز هم اندازه‌ هات رو که بزاری روی الگو بهت می‌گم.
    اینهارو کجای کتاب توضیح دادن من ندیدم؟ من مثلا برای کادر الگو بالاتنه با پنس سرشانه
    ۱/۲ باسن +۵ سانت گشادی گذاشتم +۶سانت که خودش فضا واسه دوخت گذاشته صفحه ۴۵ کتاب که از این ۶ سانت فضا که گذاشته ۳٫۵ برای جلو و ۲٫۵ برای پشت و از هر طرف ۲٫۵ سانت واسه دوخت میره
    میدونی ارین جان من با همین اندازه های که توی جزوه هستش که فقط اندازه ۱/۲ باسن + جای دوخت هست الگو میکشم شبیه الگو کتاب در میاد ولی برای گشادی لباس چیزی نذاشته و باید خودمون بزاریم و توضیحی در این مورد در کتاب داده نشده واسه همین توی الگو کشی دچار اشتباه میشم
    مثلا من ۵ سانت به عرض کادر واسه گشاد بودن جا گذاشتم خوب توی خط سینه و توی خط باسن لحاظ کردم .قد کف حلقه با توجه به جدول اندازش مناسبه.حالا که می خوام گودی حلقه رسم کنم از بعد ۲٫۵ سانت جای دوخت در الگو جلو به همان مقدار باید از خط قد حلقه g بالا برم نقطه ای که تعییین میشه o خیلی زیاد میشه و از خط کارورم بالاتر میره.اینجاش فکر کنم یک اشتباهی داره نباید اینطور بشه.اامیدوارم همیشه موفق باشین

    • سلام پونه جان،
      برای لباس چسبِ چسب چیزی اضافه نمی‌کنیم و صفر هست،‌ اون ۴ تا ۱۰ سانت برای گشادی لباس هست که اضافه می‌شه به اندازه کامل کمر، کامل باسن و کامل سینه نه تقسیماتش (منظورم از تقسیمات مثلا ۱/۲ دور باست هست چون گشادی چند برابر می‌شه). چهارسانت یک لباس معمولی هست که چسبِ چسب نیست مثل دکلته اما گشاد هم نیست.
      علاوه بر اون وقتی داری کادر الگوت رو میکشی دور باسن یا سینه (هر کدوم بزرگتر هست) رو + ۵ سانتی‌متر می‌کنی که جای دوخت‌ها رو توی زمان رسم الگو بهش اضافه میکنی.
      برای اینکه قاطی نکنی، اگر ۴ تا ۱۰ سانت رو اضافه کردی، اندازه‌های جدید باسن، سینه و کمرت رو به جای قبلی‌ها بنویس و فکر کن اصلا قبلی‌ها وجود نداشته.
      این‌ها سر کلاس مربی توضیح داد و توی کتاب نیست، توی کتاب من صفحه ۳۸ و ۳۹ درباره اضافه‌هایی که برای دوخت می‌زاریم صحبت شده‌است.
      برای کف حلقه یک سری محاسبه بهمون یاد دادن، مثلا برای دور سینه ۹۶ کف حلقه ۲۶.۲ بدست می‌آد:

      اختلاف پشت و جلو کف حلقه رنج اندازه دور سینه
      ۲۳ ۸۰-۹۰
      ۱ ۲۴ ۹۰-۱۰۰
      ۲ ۲۵ ۱۰۰-۱۱۰
      ۳ ۲۶ ۱۱۰-۱۲۰
      ۳ ۲۷ ۱۲۰-x

      محاسبه کف حلقه برای دور سینه ۹۶ سانتی‌متر: ۹۶ (۰٫۶ استخراج می‌شه از این اندازه که همون ۶ تقسیم بر ۱۰ هست)=> ۲۴٫۶(کف حلقه + ۰٫۶) + ۱٫۶ (اختلاف پشت و جلو = ۰٫۶)= ۲۶٫۲

      اگر باز هم برات واضح نیست، باید یک نفر حضوری برات یک‌بار الگو رو بکشه که قشنگ جا بیفته، اگر مشهدی می‌تونیم یک روز این‌کار رو با هم انجام بدیم.

      • لازم می‌دونم این توضیح رو برای محاسبه کف حلقه اضافه کنم که، اندازه‌های اختلاف پشت و جلو و کف حلقه ثابت هست، دور سینه مدل رو که اندازه میگیری توی یکی از رنج‌ها قرار میگیره، هرچی از حداقل رنج بیشتر هست (مثلا توی ۹۶ شش سانت بیشتر از ۹۰ بود) رو بر ده تقسیم میکنیم و با کف حلقه و اختلاف پشت و جلو جمع میکنیم؛ حاصل با هم جمع و کف حلقه نهایی بدست میاد.

  7. سلام .آرین جان برای رسم آستین باید دور حلقه رو تقسیم بر ۳ +۱ کنیم تا اندازه خط کف حلقه رو بدست بیاریم .برای بدست آوردن دور حلقه فرمول خاصی وجود داره مثل اندازه کف حلقه در الگوی بالاتنه؟یا باید خودمون بعد از رسم بالاتنه دور تا دور حلقه رو اندازه بزنیم ؟ممنون از لطفت.

  8. آرین جان سوال دیگه هی هم دارم .در روش آقای نقره باید برای جای دوخت روی خوده الگو جا بذاریم؟مثلا دور باسن+جای دوخت که در دور سینه اضافه شدنش باعث میشه کف حلقه هم به مراتب تغییر میکنه ! پس اگه این طوری باشه بهتر نیست جای دوخت روی پارچه بذاریم؟ممنون

  9. سحر

    سلام دوست عزیز
    من دارم ی دوره نازک دوزی به روش متد پارسی یاد میگیرم.کسی از این روش خبر نداره ومیگن که یه روش الکی و ساده هس.
    میخوام الان روشمو عوض کنم چه روشی بهتر هس واندامی در میاد واینکه میخوام شیک باشه
    خواهشا کمکم کنید

  10. سحر

    سلام دوست عزیز…
    من دارم ی دوره نازک دوزی به روش متد پارسی یاد میگیرم.کسی از این روش خبر نداره ومیگن که یه روش الکی و ساده هس.
    میخوام الان روشمو عوض کنم چه روشی بهتر هس واندامی در میاد واینکه میخوام شیک باشه
    خواهشا کمکم کنید

  11. mahsa tabaar

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید می خواستم بپرسم میشه از سی دی آموزشی خیاطی یاد گرفت؟ من خیلی علاقه دارم اما وقتشو ندارم.اگه سیدی آموزشی خاصی رو می شناسین میشه بهم معرفی کنین؟
    ممنونم

  12. مریم

    سلام وقت بخیر. منم کلی وقت گذاشتم رفتم کلاس آموزشی متریک ولی اصلا ظریف کاری بهم یاد ندادن الان دورم تموم شده ولی حتی نمیدونم پنس چیه میخام برم یجای معتبر همه بهم میگن برو از اول گلاوینو یاد بگیر اگه شما شرایط منو داشتید چکار میکردید؟ یاد گرفتن چنتا روش اصلا فایده ای داره؟ یا همون متریک رو برم قوی کنم.سپاس از توجه و کمکتون

    • سلام مریم جان، همون متذیک رو قوی کن. من خیلی‌ها رو میشناسم که با روش متریک لباس‌های حرفه‌ای می‌دوزن. گرلاوین هم نقاط ضعف خودش رو داره. این دوتا سبک کاملا متفاوته، متریک تا جایی که من می دونم تو تن اصلاح می‌شه.
      یاد گرفتن چندتا متد نه تنها بد نیست بلکه خوب هم هست اما هدف اصلیت از خیاطی چیه؟ دوست داری مثل من از همه چیز سر دربیاری؟ من هدفم خیاطی نیست و طراحی است.

  13. mahshid

    سلام آرین جان
    سال نو مبارک من دچار سردرگمی بدی شدم به خیاطی علاقه دارم ولی نمیدونم از کجا شروع کتم از طریق دانشگاه رشته طراحی دوخت بخونم یا کلاس های آزاد ضمنا بیشتر برای کار- طراحی میخام یاد بگیرم ممنون میشم راهنمایی کنید

  14. fatemeh.porazadi

    سلام شما چقد مهربون وصبور هستین که اینقد خوب به سوال همه پاسخ میدین.من میخوام خیاطی یاد بگیرم رشته م نقشه کشی بوده.میخواستم بدونم کدوم روش خیلی دقیق و شیک میشه.اگه میشه راهنمایم کنین .خیلی ممنونم

    • سلام فاطمه جان، نظر لطفت هست. غالبا می‌گن متد مولر دقیق.ترین متد هست و برای همین نوی دانشگاه‌ها تدریس می‌شه، اما به‌نظر من هر متدی کاستی و البته نقاط قوت خودش رو داره.
      متدهای ترکیبی که توی ایران درست شدن متدهای بهتری هستند خصوصا اون‌هایی که جدول سایزش برای ایران بهینه شده. به عنوان مثال هاکوپیان برای متد مولر جدول سایز ایرانی گذاشته اما قیمت کتاب‌های چند برابر میشه به نسبت خود مولر و یا نقره که ترکیبی از مولر، گرلاوین و مردونه هست.
      توصیه من با توجه به رشته‌ات این که اول با الگوهای آماده کار کن مثل کوک، اشراق یا بوردا، خیاطی صبر و حوصله‌ی فراون لازم داره ، اگه دیدی دوست داری واقعا بعد یک متد رو انتخاب کن و پیش برو.
      موفق باشی❤

  15. lili

    سلام ارین جان.
    من کارشناسی معماری خوندم.و الان دوس دارم برم کلاس خیاطی چون بعد از زایمانم ،لباس مورد نظرم تو بازار پیدا نمیشه، و کلا عاشق لباس هستم ولی ی ایرادی که دارم دوس دارم زود به نتیجه برسم،
    چند جا پرس و جو کردم دوره های سه ماهه به روش های بدون الگو متد گرولاین، بدون الگو نازکدوز ، و روش کار وجود داره، به نظر شما کدوم رو پیشنهاد میکنین که هم سریع یاد بگیرم ، هم بخاطر بی حوصلگی زده نشم؟؟
    البته من توی تلگرام یه کلاس با الگو به روش متریک روگذروندم، توی الگو کشی مشکل ندارم ولی واسه برش و دوخت حتما باید از نزدیک ببینم، بخاطر همین میخام برم کلاس.
    حالا بنظر شما با الگو بهتره یا بدون الگو؟؟
    البته من دقتم زیاده چون حساسم روی کارم.
    اگر راهنماییمکنی ممنون میشم.

    • سلام لیلی جان، به نظر من همون متربک رو ادامه بده چون بخشیش رو طی کردی،‌ میتونی به همون استاد که به روشش آشنایی چند جلسه واسه دوخت بری.
      پیشنهاذ دیگه من با توجه به این‌که الگو رو میشتاسی خیاطی از روی مجله‌هاست، مثل بوردا، کوک، اشراق و … می‌تونی الگوی اون‌ها رو استفاده کنی و با توجه به سلیقه‌ات تغییرش بدی.

      فقط این نکته رو در تظر داشته باش که خیاطی صبر و حوصله لازم داره.
      موفق باشی

  16. lili

    عزیزم ممنون از پاسخگوییتون.
    متاسفانه استادی که توی گروه مجازی بهم اموزش دادن توی شهر ما نیستن، بهمین دلیل نمیتونم برم پیششون.
    بهمین دلیل مجبورم پیش ی استاد دیگه برم کلاس، و چون استادی و پیدا نکردم که متریک اموزش بده بین بدون الگوی گرولاوین و بدون الگوی کار موندم.

  17. lili

    یزم ممنون از پاسخگوییتون.
    متاسفانه استادی که توی گروه مجازی بهم اموزش دادن توی شهر ما نیستن، بهمین دلیل نمیتونم برم پیششون.
    بهمین دلیل مجبورم پیش ی استاد دیگه برم کلاس، و چون استادی و پیدا نکردم که متریک اموزش بده بین بدون الگوی گرولاوین و بدون الگوی کار موندم.

    • با توجه به این‌که رشته‌ات معماری هست و دستت توی اسکیس قوی، هندسه و محاسبات هم برات سخت نیست، کشیدن الگو برات جذابه و مشکلی توی روش‌های با الگو نخواهی داشت، مسائله اصلی دوخت هست برای تو که وقت گیر هست و دفت می‌خواهد. ببین لباس‌های کارآموزهای هر متد چظور هست.
      من گرلاوین بدون الگو رو درک نمی‌کنم! چون تمام مانور گرلاوین و مولز روی الگو کشی دقیق هست، ممکنه منظورشون کشیدن الگو مستقیم روی پارچه باشه!

  18. گوهر پورجعفری

    سلام ارین جان حالتون چطوره؟ من گوهر هستم ۲۵ سالمه و اهل شیراز علاقع زیادی به خیاطی دارم هر وقت میرم تو پارچه فروشی با دیدن او پارچه ها کلی مدل های باحال به ذهنم میرسه اکثر لباس هایی که مامان برام میدوزه و خودم مدل میدم تصمیم گرفتم که خیاطی یاد بگیرم در حد حرفه ایی چون میخوام مزون بزنم برای طرح های خودم و الان نشستم لیست تمام اموزشگاه های شیراز و در اوردم تا بهشون سر بزنم نمیدونم کدوم متد از همه بهتر و راحتر هست ضمن اینکه با متد گرلاوین خیلی مشکل دارم به نظرم خیلی سخت هست و عیب های اندامی و در نظر نمیگیره یه سوال دیگه هم دارم اینکه نمیدونم اول باید رفت خیاطی وبعدش طراحی لباس یا برعکس چون من مدل هایی که میان تو ذهنم و اصلا بلد نیستم بکشم و شبیع نقاشی دختر بچه ها میشه

    پیشاپیش از لطف و مهربونیت ممنونم عزیزم

    • سلام گوهر جان،
      خوشحالم که داری خودت و علاقه‌ات رو جدی می‌گیری 🙂 متد مولر متد خوبیه اما مثل گرلاوبن الگو کشی داره و سخت هست، گرلاوین هم به‌نظر من جزو مندهای خوبه. بهترین کار این هست که نحقیق کنی و به چندتا آموزشگاهی که توی لیست نهاییت قرار می‌گیرن سربزنی روش کار و خروجی رو ببینی با شاگردها صحبت کنی تا بتونی یک متد خوب با توجه به روحیه‌ات پیدا کنی.
      در انتها طراحی رو از همین الان شروع کن، می‌خوای کلاس بری یا از توی اینترنت یا با کتاب و … چون قوی شدن دست زمان‌بر هست.
      موفق و پیروز باشی ۳>

  19. مليحه

    ملیحه
    سلام آرین جان.
    من دختری ۲۳ ساله از مشهدم ک رشته ام حسابداریه و هیچ سررشته ای از خیاطی ندارم. میخاستم بدونم واسه شروع کار شما رفتن به آموزشگاه خیاطی رو پیشنهاد می کنین یا این خیاطی های خونگی رو؟؟؟
    و آیا میشه در عرض ۳ماه خیاطی رو یاد گرفت؟آخه از یه خیاطی خونگی پرسیدم گفت سه ماهه آموزش می دم.

  20. سلام آرین جان منم مثل بقیه دوستان علاقه زیادى به طراحى و دوخت دارم ، و طبق چیزایى که دیدم و شنیدم و شما هم فرمودین میخوام متد مولر رو انتخاب کنم اما نمیدونم که حالا این کلاسها که به اسم مولر هست واقعا همون متد مولره یا نه؟ مثلا توى تلگرام به اسم خیاطى بروش مولر اندازه باسن کوچک و بزرگ رو گفته ولى توى یه ویدىو توى شبکه خودمون میگفت که متد مولر اصلا اندازه ک و ب باسن رو نداره یا فرمولهایى رو که توضیح دادن … از کجا بفهمیم واقعا متد مولره یا تجربه خودشونه یا ترکیبیه؟🤔از راهنمایى شما ممنونم

  21. سلام آرین جان،ممنون از سایت خوبتون. منم مثل بقیه دوستان علاقه زیادى به طراحى و دوخت دارم ، و طبق چیزایى که دیدم و شنیدم و شما هم فرمودین میخوام متد مولر رو انتخاب کنم اما نمیدونم که حالا این کلاسها که به اسم مولر هست واقعا همون متد مولره یا نه؟ مثلا توى تلگرام به اسم خیاطى بروش مولر اندازه باسن کوچک و بزرگ رو گفته ولى توى یه ویدىو توى شبکه خودمون میگفت که متد مولر اصلا اندازه ک و ب باسن رو نداره یا فرمولهایى رو که توضیح دادن … از کجا بفهمیم واقعا متد مولره یا تجربه خودشونه یا ترکیبیه؟🤔از راهنمایى شما ممنونم

    • سلام آزاده جان، مولر بک متد آلمانی هست که کتاب‌های ترجمه شده‌اش هست توی کتاب فروشی‌ها، می‌تونی بپرسی ببینی از روی چه منبعی آمورش می‌دن مولر را؛ و یا کتاب‌ها را نهیه کنبد و هم زمان مقایسه کنی.

  22. parvane

    سلام
    من رشتم مهندسی هستش و میخواستم خیاطی یاد بگیرم و خیلی علاقه دارم. اما متاسفانه آموزشگاه خوب تهران نمیشناسم. ممنون میشم اگر میشناسید راهنمایی کنید. و همینطور اسم مربی رو بگید.

  23. سارا

    با سلام یک سوال درباره متد مولر دارم من این دوره را چند سال پیش گذراندم که البته استادم زیاد مهارت نداشت و فقط طبق اندازه خود فرد تدریس میکرد و برای کسی جز خودت نمیدونی بدوزی در مورد فیکس باسن سوال داشتم اگر اندازه فرد کوچکتر از کاغذ بود چطوری کشیده میشود و یک یک روش بجز مولر. میخواهم یاد بگیرم تا پنس هاش بهتر. در لباس تن بشینه کدوم روش بهتره ممنون

  24. پری

    سلام عزیزتر از جانم
    من یه خانم بیوه هستم که یه پسر چهار ساله دارم لیسانس کامپیوتر دارم که به اصرار پدر گرفتم از اونجایی که میخواستم برم هنرستان و ایشون اجازه نداد و به اصرار ایشون دبیرستان و رشته ریاضی و بعدم که خود ایشون رشته کامپیوتر رو برام انتخاب کردن الان ۳۶ سالم هست و ۱۷ ساله کارمندم اولش در زمینه رشته ام فعالیت میکردم ولی نه در حد برنامه نویسی و بعد مجبور شدم تغییر رشته در کارم بدم و کنترل پروژه رو انتخاب کنم حالا بگذریم
    الان چون شرکتی که توش کار میکنم در آستانه ورشکستگی هست مجبورم برای خودم یه فکری بکنم
    چون به هنر علاقه داشتم البته داشتم ولی نمیدونم در حال حاضر چگونه هستم خیاطی رو در نظر گرفتم که بتونم زندگی خودم و پسرم رو بگذرونم
    خب چون مطمین نیستم از موفقیت توی این کار تصمیم گرفتم خودم استارت کار رو بزنم و یاد بگیرم و اگه علاقه و موفقیتی دیدم کلاس برم
    اول از همه تشکر میکنم که معلوماتتون رو بدون هیچ چشم داشتی در اختیار دیگران میگذارید و دوم اینکه تصمیم گرفتم با اموزش گام به گام شما شروع کنم
    میخواستم منو از دعاتون بی نصیب نذارید و یاریم کنید توی این راه
    کاش تهران بودید

    • سلام پری جان، هرجا هستی موفق باشی و برات آرزوی بهترین‌ها رو دارم در کنار پسرت، من خیلی وقته سایت رو آپدیت نکردم اما برای آموزش سایت کوک رو بهت توصیه میکنم.
      اگه پشت کار داری می‌تونی از روی کتاب‌های خود آموز خیاطی مثل مولر خیاطی رو شروع کنی یا اگه فقط می‌خوای صبر و حوصله ات رو بسنجی می‌تومی از روی مجله‌های الگوی آماده مثل کوک، اشراق و بوردا واسه خودت و اطرافیان لباس بدوزی.
      خیاطی رشته خیلی خوبی هست برای خود اشتغالی و درآمد زایی اما چندتا پیش‌نیاز لازم داره برای موفقیت توش، صبر و حوصله، جاه طلبی، پشتکار بالا، خوش قولی از اصلی‌هاش هست.

  25. نسرین

    سلام.خسته نباشید و ممنون از توضیحات خوبتون. یه سوال داشتم درباره اندازه گیری و کشیدن الگو برای خط سینه و کارور افرادی که از لباس زیر استفاده نمی کنند می خواستم بپرسم. آیا باید کار خاصی کرد یا روش خاصی را استفاده کرد؟فرقی در الگوهای این افراد با افراد دیگه داره؟

  26. سلام.من در مشهد زندگی میکنم. واقعا از دوست و آشنا پرس جو کردم نتونستن اموزشگاهی که هم استادخیاطی خوب داشته باشه هم زیرنظر فنی حرفه ایی باشه،معرفی کنند اگر میشناسید مشخصاتشون رولطفا حتنا بزارید.
    توی سایت فنی حرفه ای یک تعداد اسم بود امالطفا.شما اگر میشناسید بگید.
    من میخوام خیاطی رواصولی یادبگیرم وحتما درامد کسب کنم. وازطریق مدرک فنی، جوازکسب….
    بگیرم. ممنون میشم. جواب مو زودتر بدید.

  27. فاطمه

    سلام ارین جان من میخوام خیاطی یاد بگیرم البته پیش زمینش دارم از روی لباسایی که خوشم میاد بدون الگو میدوزم ولی میخوام حرفه ای یاد بگیرم الگو کشیدن بلد نیستم رفتم یه اموزشگاه ثبت نام کردم گفت تو پنج ماه هر ماه ۱۲ جلسه سه ساعت به من روش متریک یاد میده دامن شلوار یقه و ۲۰ مدل مانتو من میخوام بعدا باهاش کار کنم به نظرت شرایطش خوبه برم

  28. انیس

    سلام ممنون میشم در مورد ضخیم دوزی به خصوص در رابطه با چرم راهنمایی کنید کدوم روش برای یادگیری در این زمینه بهتر هستش با توجه به اینکه تمایل من به یادگیری در زمینه خیاطی دوخت حرفه ای کت و پالتو چرم هستش به صورت تخصصی و حرفه ای

  29. فاطمه

    سلام آرین عزیز
    خیلی خوشحالم که این سایت رو پیدا کردم و خوشحال تر ا‌‌ز اینکه شما اینطور پرحوصله و صبورانه پاسخ میدید
    عزیزم من حدوده سه ماه پیش رفتم یکی از آموزشگاه های خیاطی مشهد..اما اوایل بالاتنه رهاش کردم بخاطر نارضایتی که از مربیم و محیط اموزشگاه (نبود تجیهیزات) داشتم
    حالا خیلی مایلم که روش نقره رو یاد بگیرم اما حقیقتش رو بخوای با خانم خیلی خیلی راحت ترم..حالا میخواستم بدونم شما جایی رو میشناسین که مربیه خانم داشته باشه به روش نقره و با همون کیفیتی که خود آقای نقره آموزش میدن؟؟؟میتونین بهم آدرس بدین؟
    عزیزم خیلی خیلی ممنون میشم

  30. مريم

    سلام آرین عزیز
    ممنون بابت همه راهنمایی های خوبت.من به امید خدا تو خرداد ماه به انگلیس مهاجرت میکنم.خودم معماری خوندم و طراحیم خیلی خوبه.علاقه زیادی به خیاطی دارم ولی تابحال تجربه ای نداشتم تو خیاطی.
    من دو تا سوال داشتم ازتون:
    ١-من با کدوم روش خیاطی میتونم تو چند ماه بهتر یاد بگیرم؟
    ٢-تو کشور انگلیس کدوم روش بیشتر کاربرد داره؟
    متشکرم از پاسخگویی شما 🙏🏻

    • هر روشی رو می‌تونی تو چندماه یاد بگیری و حرفه‌ای شدنش تلاش زیاد می‌خواد.
      انگلیس رو نمی‌دونم اما اگه یک سرچ بزنی می‌شه فهمید.
      شما هر چی یاد بگیری حله، می‌تونی بک خیاط خونه ایرونی بزنی اونجا 🙂

  31. دشنی

    سلام آرین جان، توضیحات و پاسخدهیتون واقعا عالیه، خسته نباشی.
    علاقه ی خیلی زیادی به خیاطی دارم، از همون بچگی دوس داشتم اما مامانم نذاشت برم سمتش. اما متاسفانه ۱. صبرم کمه، شما گفته بودین باید صبر زیاد داشته باشین برا خیاطی و ۲. یه کمم وسواس دارم. به نظرتون میتونم موفق بشم توش۲ به عنوان حرفه و شغل. لیسانس زبان دارم و ۲۷ سالمه.
    تازه میخام شروع کنم، هنوز متد هم انتخاب نکردم. دارم متدارو بررسی میکنم.

  32. مهناز

    سلام …ببخشید من هیچ چیزی از خیاطی نمیدونم ودر واقع تا حالا هیچ چیزی ندوختم وبلد نیستم …ولی دوس دارم یاد بگیرم اما نمیدونم دقیقا باید چیکار کنم از کجا شروع کنم چه کلاسی برم بیشترم دوس دارم مانتو و شلوار یاد بگیرم
    میشه یه کمکی به من بکنید که باید چیکار کنم

  33. پروانه

    سلام خسته نباشین … من با یکی از دوستانم میخواهم که شروع کنیم به خیاطی و تا الان اصلا کلاسی رو نرفتیم و رشته امون هم معماری هستش و میخواییم که به صورت جدی شروع کنیم و خیاط حرفه ایی بشیم ولی از متد خیاطی سر در نمیارییم و میخواییم که بهترین متد رو انتخاب کنیم که بعدها پشیمون نشیم از انتخاب این متد ، به نوعی نمیخواییم که اضافه کاری باشه و زمان ببره و درآخر متوجه بشیم که کاش متد دیگه رو میرفتیم و قاعدتا بازده بهتری خواهد داشت … میخواهم که اگه امکانش هست خیلی مفصل و دقیق راهنماییمون کنین و فرق بین متد ها چیه و برای یه مزون کار شدن کدو متد بهتره و بازده خلیی خوبی داره ؟ و اینکه اگر در جنوب تهران جای خوبی رو سراغ دارین بهم معرفی کنین ممنون میشم … زیر نظر فنی حرفه ایی باشه که بتونم مدرک بگیرم برای کسب کار … یه دنیا ممنونتونم

    • سلام دوستم پروانه ۳>،
      برای کسب و کار حتما باید برین آموزشگاه با دانشگاه، هیچ متدی بد نیست پروانه جان فقط باید باهاش ارتباط برقرار کنی، دوستش داشته باشی و کار و تمرین کنی تا ایرادها و قدرت اون متد دستت بیاد، این هم به این دلیل هست که این متدها برای ما ایرانی‌ها طراحی نشده و خوب به مشکل می‌خوریم.

  34. مهناز

    سلام آرین عزیز
    وقت بخیر
    عزیزم من با خیایط آشنایی دارم و گاهی برای خودم هم چیزهایی میدوزم ولی میخوام جدیدی تر خیاطی رو شروع کنم و بیشتر به چشم یه حرفه بهش نگاه میکنم … نوشته ها و پست هاتونو خوندم ، دیدم تو پاسخ هاتون خانم نیکرو رو برای آموزش معرفی میکردین ، میخواستم ازتون کمک بگیرم ببینم ایشون تهران هستن؟ اگر هستن من چجوری میتونم به ایشون دسترسی داشته باشم؟

  35. Fateme

    سلام وقتتون بخیر
    ممنونم از این که مهربانانه وقتتون رو در اختیار ما میگذارید.
    بنده حدودا ده سال پیش رشته طراحی دوخت رو انتخاب کردم و دوره نازک دوزی رو گذروندم منتها رهاش کردم تا به فراموش کردم آموزش هایی که دیدم چون تمرینی نداشتم.
    شاید هم بعد شروع کردن خیاطی رشته طراحی دوخت رو ادامه بدم
    الان باید کدوم روش رو دنبال کنم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • سلام فاطمه جان،
      الان توی کارشناسی مولر درس می‌دن توی دانشگاه‌ها ولی نمی‌دونم کاردانی متریک مونده یا اون هم تغییر کرده به مولز.
      حیاطی واقعا فرار هست و متاسفانه تمرین نداشته باشی خیلی بده.

  36. یلدا

    با سلام
    من به خیاطی تاز گیا علاقه مند شدم و دوست دارم دوره هاش رو برم و بتونم برای خودم لباس بدوزم …چند روزی هست که آموزشگاه ها سر میزنم و هر کدوم یه متد پیشنهاد میکنن..من واقعا سردرگم شدم کدوم رو انتخاب کنم…روش متریک مولر یا گرلاوین؟کدوم واسه منی که مبتدیم و هیچی از خیاطی نمیدونم مناسب تره؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین…

  37. باران .و

    آرین جان سلام ، من همین امروز با سایتتون آشنا شدم ، خیلی با حوصله و دقت جواب میدید خدا خیرتون بده ، از سئوالات دوستان وجواب های شما خیلی خیلی چیزها یاد گرفتم ، حدود بیست سال پیش خواهرم که با متد قدیمی گرلاوین خیاطی رو یاد گرفته بود ، به من خیاطی یاد داد ولی متدش خیلی قدیمی بود و لباسهایی که میدوختم خیلی بی ریخت میشد البته من هم کم سن و سال بودم و تجربه خیاطی نداشتم ولی خیلی به دوخت ودوز علاقه داشتم ، برا همین شش هفت سال پیش رفتم یه آموزشگاه خیاطی متد گرلاوین رو دوباره یاد گرفتم استادم خیلی خوب و مسئولیت پذیر بود و خیلی به کارش و شاگرداش اهمیت میداد ، واقعا برام کشید همیشه دعاش میکنم ، الان دیگه خیاطیم خیلی خوب شده ولی شلوار دوختنم اصلا خوب نیست چون دوره شلوار دوزی نداشیم فقط یه شلوار ساده و معمولی یاد گرفتم که زیاد به درد نمیخوره شبیه شلوار راحتی میشه اگه بدوزم ، میخواستم بپرسم میشه لطف کنید بگید برا دوخت شلوار کدوم متد بهتره یا خود آموز مناسب پیدا میشه برا دوخت شلوار؟ چون وقتم خیلی کمه و فعلا نمیتونم برم آموزشگاه ، اون خانومی که رفته بودم پیشش خیاطی نقل مکان کرده رفته یه شهر دیگه ، میشه راهنماییم کنید؟ مننون میشم .

  38. نرگس

    با سلام… ارین جان ممنون از اطلاعات خوبتون. من برای موضوع سمینار و پایان نامه بررسی متودهای الگوکشی که ایران استفاده میشه را برداشتم به دلیل علاقه زیادی که به رشته و کارم دارم میخواستم قدمی در این زمینه بر داشته باشم. الان اولین کاری که استادم گفته انجام بدم اینه که نحوه ی شکل گیری متود ها را باید بررسی کنم. به نظرتون چطور میتونم این اطلاعات را کسب کنم هیچ منبعی هم تا الان پیدا نکردم ؟؟؟

  39. Mahnaz

    سلام
    من ۱ سال و نیم میگذره که مدرک خباطی ام گرفتم متد مولرهم کار کردم.اما الان یادم رفته.میخواستم ببینم کتابی میشناسید که این روش خوب توضیح داده باشه. چون کتابای زیادی وجوذ داره و من نمیدونم کدومش توضیحات بهتری داره.
    ممنون

  40. الهام

    سلام
    من دلم میخواد خیاطی رو یاد بگیرم هیچ آشنایی با خیاطی هم ندارم بچه کوچیک دارم و نمیتوانم آموزشگاه برم به نظر شما در منزل با چه کتاب یا روش دیگری میتونم خیاطی یاد بگیرم. ممنون میشم کتابی یا چیز دیگری بهم معرفی کنید. آیا میتونم در منزل یاد بگیرم من لیسانس کامپیوتر هم دارم

  41. زهره

    سلام من سه ماه رفتم دوره گرلاوین اصلا از نوع دوختم راضی نیستم نصف دوره ام مونده میخواستم بدونم الان بخوام متد مولر رو یاد بگیرم بهتر هست
    خانمی که پیشش یاد میگرفتم بهم خوب یاد نداده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.